Uudised

Miks su portfoolio kliente ei too ja kuidas seda parandada?

10 detsember 2024

Sul võivad olla väga head fotod, aga millegipärast ei ole sul piisavalt tööd ega kliente - ehk on probleem selles, et su portfoolio on täis valesid pilte ja neid pilte, mis õigeid kliente ligi meelitaks, sa lihtsalt ei näita?

"Sinu portfoolio on nagu menüü restoranis - kui klient igatseb sushit, aga menüü on täis halvasti valgustatud pilte California rullidest fooliumil, siis see ei pruugi olla piisav, et tellimust esitama meelitada," kirjutab veebileht diyphotography.net. Kui pildid on küllaltki head, ei pruugi seegi olla piisav. Kui aga on tegu tipptasemel fotodega, mis suudaks isegi kõige kirglikuma sushi vihkaja seda vähemalt proovima panna, poleks fotode eest küsitud hind enam oluline ja sa saad müügi tehtud. 

Olenemata sellest, mida sa pildistad — autosid, toitu, portreesid, arhitektuuri — selleks, et kõita näiteks brändi ja reklaamiklientide tähelepanu, peaks sinu üldine professionaalne tase olema keskmisest kõrgem. Sinu loodu kvaliteet eristabki omavahel "piisavalt head" ja "tipptasemel" tööd. Kommertsfotograafias on panused kõrged ja konkurents tihe ja piltide kvaliteet eristab amatööre professionaalidest. 

Paljud fotograafid pole läbi mõelnud, milliste klientidega nad koos töötada tahavad. Selle asemel koguvad nad oma portfooliosse kokku "häid" pilte ja loodavad parimat. Paraku ei tohiks sinu portfoolio olla juhuslik kogum su parimatest töödest — see on tööriist, mis aitab sul tööd saada. 

Siin on peamised viis sammu:

1. Otsusta, kellega tahad töötada: kas tahad pildistada autosid? Moebrände? Toidupilte? Ole täpne. Mida kitsamalt spetsialiseerud, seda lihtsam on portfoolio loomine. Muuseas: sa ei pea spetsialiseeruma ainult ühele teemale. Tegelikult võid sa eristuda ka erilise käekirja, vaatepunkti või töötlemisestiili poolest. See oleks justkui sinu allkiri, mis teeb töö ainulaadseks ja meelitab õigeid kliente — olenemata valdkonnast.

2. Uuri oma sihtgruppi: selgita välja, mida su unistuste klient tegelikult otsib? Jälgi konkurente, kes teevad tööd just nende klientidega, keda sa endale tahaks. Milliseid fotosid nad teevad ja näitavad ning milline on nende stiil. Otsi neid tühimikke, kus sa võiksid eristuda.

3. Loo sobiv portfoolio: sinu portfoolio peaks sisaldama ainult neid pilte, mis seonduvad sinu sihitud klientidega. Kui tahad pildistada autosid, ära pane sinna pulmapilte. Kui tahad pildistada toitu, ära pane sinna maastikke. Iga pilt peaks teenima eesmärki. Kui pildistad rohkem kui ühte teemat, pane need kategooriatesse või omaette portfooliodesse. Portfoolio optimaalne fotode arv võiks olla kuni 40 pilti - see on piisav, et näidata oma oskusi ilma, et vaataja ära tüdiks. Mõnes portfoolios on sadu pilte, kuid keegi ei jaksa neid viimast paartsada vaadata. Kui sul pole piisavalt tööd, loo isiklikke projekte ning näita nende abil, milleks võimeline oled. Ära unusta ühtset stiili: isegi erinevate valdkondade tööd võiks olla seotud ühtlase stiili, tooni või vaatenurgaga. 

4. Ära karda! Paljud fotograafid kardavad, et kui nad keskenduvad liialt ühele asjale, jäävad nad ilma muudest võimalustest. Keskendu spetsialiseerumisele stiili, mitte teema järgi, nii ei piira sa oma võimalusi liiga palju. Jälgi kolme reeglit - vali välja kolm teemat, mida oma portfoolios kajastad. Näiteks Inimesed, kohad, asjad või portreed, eluviis, loodus jne. Liiga palju teemasid näeb välja ebaprofessionaalne, meeleheitel ja amatöörlik.

5. Portfoolio loomine või olemasoleva mugandamine: kõike ei pea kohe muutma, alusta, lisades mõned sihtgrupile sobivad fotod ja eemaldades kõik, mis sinu sihtgrupiga kokku ei lähe. Pea meeles: sind hinnatakse kõige halvema pildi järgi, mitte parima! Loo uusi töid kasvõi läbi isiklike projektide. Korja tagasisidet: Näita oma portfooliot usaldusväärsetele kolleegidele, mentoritele või isegi potentsiaalsetele klientidele. Ära karda kriitikat, õpi sellest. Lõpeks: ole järjepidev ja ära lase vanadel harjumustel tagasi tulla (nood kindlasti üritavad!). 

Professionaalse portfoolio loomine pole kindlasti ei kerge ega kiire lahendus, kuid see on seda väärt. Tegudele nüüd!

/Allikas: diyphotography.net/

 

Enriika Vunk

uudised@eestifoto.ee